Icepig - 07 oktober 2008 04:48 PM
superkip - 07 oktober 2008 04:41 PM
Het is vrij triest om nu niets te horen van de Nederlandse overheid, terwijl het om een bank gaat die - deels - onder de NL spaargarantie valt.
Vermoedelijk omdat er formeel nog niets aan de hand is. Landsbanki noch IJsland zijn failliet, en het bevriezen van de Britse tegoeden is geheel conform de algemene voorwaarden een middel om de solvabiliteit te kunnen blijven garanderen. Laten we elkaar - al kost het ook mij moeite om paniek buiten de deur te houden - niet gek maken! 
Formeel was er met andere banken ook niets aan de hand, toch verhogen ze het gegarandeerde bedrag. Zoiets blijkt nodig om de gestresste burger tot rust te manen.
NB: nu kan je dus dezelfde rente halen bij een 100% Nederlandse bank die tot 100.000 euro garantgesteld is. Het lijkt me dat iedereen daar naartoe gaat i.p.v. Icesave. Een reden temeer om wat garantie te bieden.
W.b.t. de tegoeden in Engeland (die nu bevroren zijn): het zou kunnen dat dit betekent dat de Nederlandse spaarders kunnen profiteren van de ‘voorrang’. Het zou echter ook zomaar kunnen dat men nu al geld opzij legt voor de toekomstige claim uit Engeland.
Ik ben benieuwd hoe dit verder loopt. Ik ben geen gokker met geld maar door de banken en overheid ‘gedwongen’ om een rente te zoeken die mijn spaargeld (= mijn pensioen) op peil houdt (gezien de inflatie en belasting op rente).