Naast een door Charles Martinet gesigneerde verjaardagskaart, van één van mijn vrienden een PlayStation Move Starter Pack gekregen. Natuurlijk deze afgelopen weekend aangesloten op mijn PS3 om eens te zien hoe de PlayStation Move zich verhoudt tot de Nintendo Wii. Wat mij meteen opviel was het ontbreken van de ‘Navigation Controller’ (lees: ‘nunchuk’). Alhoewel niet nodig voor het spelen van de 9 op disc meegeleverde demo’s, heb je dus niet meteen een complete ‘set’ controllers. Wat mij daarnaast opviel was de summiere gebruiksaanwijzing. Alhoewel het aansluiten redelijk voor zich spreekt, had ik toch een meer op de casual gamer gerichte aansluitinstructie met plaatjes e.d. verwacht. Verwacht wordt trouwens dat je de PS Eye aansluit op één van de voorste USB-poorten. Op zich vreemd aangezien er dan continu een snoer voor het TV-meubel hangt. Iemand die de PS Eye permanent aangesloten wil hebben, kan deze daarom dan beter op één van de achterste USB-poorten aansluiten. Mensen met een Wii (zoals ik) hebben daarnaast nog een probleem. De PS Eye dient bij voorkeur in het midden op of onder de televisie geplaatst te worden. Aangezien ik daar echter al een Wii Sensorbar heb, wordt je geconfronteerd met het kabeltje van de Sensorbar dat een beetje hinderlijk in de weg ligt. Daarnaast zit aan de PS Eye een vrij dikke kabel, waardoor het even duurt voordat je een optimale stabiele positie voor de camera hebt gevonden (die kabel heeft de neiging de PS Eye naar links of rechts te trekken). Uiteindelijk is het aansluiten overigens wel gelukt.
De volgende games worden op de demo disc meegeleverd (die stuk voor stuk apart op de harde schijf geïnstalleerd moeten worden en waar je nogal een tijd mee bezig bent):
Beat Sketcher
echochrome ii
EyePet
Sports Champions
Start the Party!
The Shoot
Tiger Woods PGA Tour 11
Tumble
TV Superstars
Sports Champions sprak mij het meeste aan. De rest vond ik niet zo heel bijzonder. Je kunt in de demo zowel Ping Pong als Frisbee uitproberen. Als ik een vergelijking met Tennis uit Wii Sports trek, heb je bij Ping Pong wat meer controle over de plaatsing van de bal. De Move reageert dus wel nauwkeuriger als de Wiimote (zonder Wii Motion Plus).
Voor EyePet moet de camera bij voorkeur tussen de 30 en 60 centimeter boven de vloer geplaatst worden. Dit hield bij mij in dat ik de PS Eye van mijn televisie moest halen en een oplossing moest zien te vinden voor het plaatsen van de camera. Na het enigszins verbouwen van de woonkamer (de vloer moet ook nog eens vrijgemaakt worden) is dit uiteindelijk gelukt. Op zich is EyePet knap gemaakt, maar meer geschikt voor kleine kinderen dan volwassen gamers. Bovendien zie je jouw eigen bewegingen in spiegelbeel op het beeldscherm, wat soms een beetje verwarrend werkt.
Tiger Woods PGA Tour 11 kreeg ik met geen mogelijkheid ‘aan de praat’. Dit komt omdat ieder spel apart voor de PS Eye gecalibreerd moet worden. Na het opstarten van het spel moet je dus altijd eerst even de Move met de PS Eye calibreren. Vreemd genoeg gebeurde dit bij alle demo’s op een andere manier. Hier is dus geen standaard voor. Blijkbaar hebben ontwikkelaars hier dus een bepaalde vrijheid in. In ieder geval werkte Tiger Woods bij mij niet, die demo heb ik dus niet kunnen proberen.
Misschien dat ik ooit nog een Sports Champions ergens voor een zacht prijsje koop, maar voor mij biedt de Move nog geen meerwaarde. Ik denk dus ook niet dat ik de Move veel zal gaan gebruiken óf er moet een briljante game voor worden uitgebracht. Tot nu toe ben ik echter niet zo onder de indruk.