Sorry voor het gebrek aan updates jongens. Het leek me wel aardig om dit verhaal weer eens op te vrolijken met een tekening, maar dat blijkt problematischer dan verwacht. De computer herkent mijn scanner niet meer ("onbekend USB apparaat aangesloten” - ik zal de driver wel opnieuw moeten downloaden of zoiets) en de tekening zelf is ook nog lang niet af. Het zal vanavond worden voordat ik het eindelijk op de blog kan zetten.
Ik zal hier alvast de tekst plaatsen voor alle avontuurlijke bezoekers die ook weleens op het forum kijken.
Nintendo organiseerde gisteren een Post E3 Event voor de Nederlandse gamepers en ik was per ongeluk ook uitgenodigd. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb de 3DS gezien. De spelcomputers waren net als bij de E3 gamesbeurs vastgebonden aan meisjes op hoge hakken wat de hele ervaring wel een beetje vreemd maakte (ze waren allemaal even vriendelijk, maar toch was het raar om zo lang zo glimlachend aangekeken te worden). Maar wat vond ik ervan?
Het 3D scherm werkt echt
Ja okee, ik neem aan dat Nintendo het niet zou gebruiken als de techniek niet werkte, maar het is moeilijk om niet verbaasd te zijn als je er voor het eerst één in handen hebt. Dit is het soort ervaring waarvoor je vroeger scheel moest kijken of een brilletje moest dragen. Nu zie je opeens een comfortabele dieptewerking met je eigen ogen op een normaal scherm. Je eerste kennismaking met de 3DS (in mijn geval een time-lapse filmpje van een bloem die uit de grond komt) is beslist een magisch moment.
Niet alle spellen werken even goed
Programmeren in drie dimensies is duidelijk een vak apart. Konami snapt het (de demonstratie van Metal Gear Solid Snake Eater blies iedereen omver), Capcom heeft nog een lange weg te gaan (Resident Evil Revelationsbevatte nauwelijks dieptewerking). En de allerbeste 3D-ervaringen? Daarvoor moest je toch weer bij Nintendo’s eigen spellen zijn. Als de puppy in Nintendogs + Cats zijn tennisbal kwam terugbrengen was het alsof hij zijn kop door het scherm naar buiten stak. Mario Kart zag er fantastisch uit en Pilotwings Resort voelde nu al als de killer app dankzij een hoogtevrees opwekkende rondvlucht over Wuhu Island.
- Onbegrijpelijkste misser: Kid Icarus. Nintendo beweert dat dit spel speciaal voor de 3DS is ontwikkeld, maar verder dan een paar goedkope kijkdoostrucjes kwam het filmpje niet. Een spectaculaire duikvlucht door een ravijn bleef zo plat als een dubbeltje. Zonde.
- Grootste afwezige: Animal Crossing! Wel op de E3, niet in Zaandam. Waarom niet?
Je hoeft niet doodstil te zitten
De kleine kijkhoek waar Amerikaanse gamesjournalisten ons voor waarschuwden bleek veel minder streng dan ik had verwacht. Je mocht de 3DS gerust een paar centimeter kantelen zonder dat de illusie meteen werd verbroken. Over het algemeen ervaarde ik het als een comfortabele spelcomputer die ik zonder nadenken meteen op de juiste manier vasthield. Wel was het 3D-effect bij sommige spellen extremer dan bij andere spellen waardoor ik in eerste instantie soms wat dingen dubbel zag. De 3D schuifknop naast het scherm een klein stukje omlaag duwen was dan genoeg om het beeld weer ‘precies goed’ te krijgen.
Maar je mag ook weer niet te veel bewegen
Bij Pilotwings, het enige speelbare spel in de zaal (bij de meeste demo’s mocht je alleen de camera ronddraaien) leunde ik tijdens het vliegen onbewust met het vliegtuigje mee. Tijdens hele scherpe bochten wilde het dus weleens gebeuren dat ik opeens niet één, maar twee ringen zag om doorheen te vliegen. Het zal ongetwijfeld wennen, maar zorgde er gisteren wel voor dat ik twee keer mis vloog. (Waarop het meisje naast me opmerkte dat zij wél door alle ringen kon vliegen).
De Slide Pad werkt prima
Heb je weleens een spel gespeeld met de analoge schuifknop van de PSP? Zo voelt Nintendo’s Slide Pad dus niet. Deze zit op precies de goede plek, past comfortabel onder je duim en glijdt zonder weerstand en klikgeluidjes alle kanten op. Na een paar minuten op de 3DS vergeet je dat hij zo plat is en lijkt het net een normale controlstick. Super!
De vierpuntsdruktoets zuigt.
Heb je weleens een spel gespeeld met de analoge schuifknop van de PSP? Zo voelt de vierpuntsdruktoets van de 3DS dus ook. Het ding zit zo laag dat je je duim in een onnatuurlijke hoek moet buigen, hij is te plat en het is één van die vervelende ‘klikkerige’ vierpuntsdruktoetsen zoals je die ook tegenkomt op de DSi. Is er nog tijd om dit onderdeel van de 3DS aan te passen?
De 3D camera is een geweldige gimmick
Tip voor verkopers: laat mensen even stoeien met de ingebouwde 3D camera en ze grijpen meteen naar hun pinpas. Want het is één ding om de driedimensionale wereld te zien die een spelontwerper voor je heeft verzonnen, maar het is iets heel anders om haarscherpe 3D portretten te maken van je vrienden en huisdieren. Het meisje dat de camera demonstreerde was zo vriendelijk om even voor me te poseren (erg veel meer kon ik met dat korte touw ook niet fotograferen), en haar opgestoken duim leek een halve seconde later echt uit het scherm te komen. Fascinerend!
Het went
Hoe mooi de dieptewerking van de 3DS ook is, ik moet zeggen dat ik er na een tijdje wel aan gewend raakte. Het is niet dat ik het niet meer zag, ik stond er na een paar minuten alleen niet meer bij stil. Soms duwde ik de 3D schuifknop expres even helemaal omlaag (zodat het beeld plat werd), om hem daarna weer open te schuiven voor het ‘wow effect.’ Het bleef fascinerend om te zien hoe het Pilotwings-vliegtuigje zich dan losmaakte van de achtergrond en opeens weer honderden meters boven de grond leek te zweven.
Dus dat is waar het op neerkomt bij de 3DS: de manier waarop je speelt wordt er niet wezenlijk door veranderd. Spelers die hopen dat het 3D-effect “echt iets toevoegt” (een commentaar dat ik de laatste tijd opvallend vaak heb gelezen) komen bedrogen uit. Alle demo’s waren net zo makkelijk speelbaar met de 3D schuifknop uitgeschakeld. Het punt is alleen dat je wel gek zou zijn om ze op die manier te spelen, daarvoor is het effect veel te mooi. De virtuele werelden worden tastbaarder en aantrekkelijker op een manier die maar heel moeilijk is uit te leggen. Zelfs nadat ik er aan “gewend” was, voelde het later op de dag als een behoorlijk anti-climax om een paar demo’s te testen voor ouderwetse DS-spellen. Alles was opeens weer teleurstellend plat en dingen in de verte waren niet meer ‘echt’ ver weg. Kortom: ik wil een 3DS! (Nintendo gaat op 29 september bekend maken wanneer de 3DS precies uitkomt en hoeveel hij gaat kosten).
Als alles goedgaat vanavond om games.blog met een illustratie!